De import van waterstof en waterstofdragers[1] biedt kansen voor de verduurzaming van de industrie, mobiliteit en de elektriciteitssector van Nederland. Om deze kans te verzilveren moet de Rijksoverheid een aantal beleidsknelpunten rondom vraag naar waterstof en financiering van de eerste projecten oplossen. Dat blijkt uit een studie die PWC heeft uitgevoerd in opdracht van een brede coalitie van energieinfrastructuurbedrijven, zeehavens en brancheorganisaties.
Benieuwd naar de studie? Deze vindt u hier.
Potentie van waterstofimport
Voor de verduurzaming van het Nederlandse energiesysteem is in alle scenario’s een grote hoeveelheid waterstof nodig. Geïmporteerde waterstof is hierin noodzakelijk, omdat het onwaarschijnlijk is dat er nu en in de toekomst voldoende hernieuwbare energie beschikbaar is in Nederland om aan de volledige vraag naar hernieuwbare energie en waterstof te kunnen voldoen. Bovendien kan waterstofimport zorgen voor betere betaalbaarheid en leveringszekerheid. Nederland is nu al een energiehub, en is zodoende uitstekend gepositioneerd om die rol ook in te nemen voor duurzame energie. Daarom ziet het Rijk – complementair aan lokale productie van groene en koolstofarme waterstof – terecht import van waterstof(dragers) een belangrijke rol spelen.
Knelpunten
Er zijn echter een aantal knelpunten die opgelost moeten worden om de eerste importprojecten van de grond te krijgen.
Beleidsaanbevelingen
Reactie NLHydrogen
Marcel Galjee, bestuursvoorzitter van NLHydrogen: “Het mooie aan deze studie is dat hij een concrete verdieping geeft op één van de belangrijkste onderdelen van het waterstofsysteem. De studie blijft niet hangen in algemeenheden, maar geeft duidelijke concrete handvatten om waterstofimport op gang te brengen. Een volgend kabinet kan deze aanbevelingen hopelijk vlot implementeren en hiermee een grote bijdrage leveren aan verduurzaming van de Noordwest-Europese industrie- en energiesector.“
Samenhang met andere onderzoeken
Deze studie is opgezet als vervolgstap na het aanbieden van de Waterstof Import Manifest aan minister Hermans van Klimaat en Groene Groei. Parallel aan deze studie worden ook voor vloeibare waterstof, LOHCs en methanol knelpunten in kaart gebracht. Deze resultaten worden begin 2026 in gezamenlijkheid met de politiek gedeeld.
Deze studie is door PWC uitgevoerd in opdracht van NLHydrogen, Air Products, Chane, LBC Tank Terminals, VTTI, Port of Rotterdam, North Sea Port, Smart Delta Resources en VOTOB.
Gelijktijdig met deze studie wordt ook een studie van CE Delft in opdracht van VOTOB (de branchevereniging voor tankopslagbedrijven) gepubliceerd, waarin prognoses voor de kostprijs van in Nederland geproduceerde en geïmporteerde waterstof worden onderzocht. Deze studie vindt u hier.
[1] Waterstofdragers zijn stoffen waaraan waterstof kan worden gebonden, met name voor transport en opslag. De meest kansrijke stoffen hiervoor zijn ammoniak, vloeibare waterstof, methanol en Liquid Organic Hydrogen Carriers (LOHCs)
Contactpersoon
Heeft u nog vragen of opmerkingen over de importstudie? U kunt contact op nemen met:

Lieuwe Brouwer | Programmacoördinator NLHydrogen
lieuwe.brouwer@nlhydrogen.nl