Sinds de start in 2005 lag de focus van de Eco-Runner, een project van een jaarlijks wisselde groep studenten van de TU Delft, altijd op innovatie en efficiëntie. Een jaar later zag de groep al het potentieel in waterstof als brandstof en is dit project niet weg te denken uit de branche. Dit jaar zet het team zich in voor het ontwikkelen van de meest efficiënte waterstofauto die op de openbare weg mag rijden. Wij spraken met operations manager Julie en PR-manager Isabel over hun missie van dit jaar.
Elfstedentocht-missie
Julie en Isabel vertellen me enthousiast over de missie van Eco-Runner voor dit jaar: tien rondjes Elfstedentocht-route rijden op één volle waterstoftank. Dit is meer dan 2000 km met een tank van 1,5 kg waterstof waarmee zij het wereldrecord op de openbare weg, die nu staat op 1360 km, ruimschoots zullen overtreffen. De efficiënte waterstofauto moet hiervoor wel voldoen aan strenge veiligheidsnormen. Het team, bestaande uit 25 studenten, streeft ernaar om te laten zien dat efficiëntie behouden blijft, zelfs al heeft de auto nu een slot, zijspiegels en grote ramen nodig wat voorheen niet het geval was.
Hiervoor moet de Eco-Runner wel een aantal testen doorstaan om veilig de weg op te kunnen. Dit begint met een statische test, gevolgd door een EMC-test die toetst of apparaten in de auto niet met andere systemen interfereren. Uiteraard wordt er ook een waterstoftest gedaan om te zien of het systeem veilig in elkaar zit en wordt er een dynamische test gehouden om te zien of de auto de juiste remafstand en draaicirkel kan behalen.
Lage kosten waterstof door sterk design
Door het strakke design van de Eco-Runner, die één persoon vervoert, zijn de brandstofkosten zeer lag in vergelijking met de afstanden die de auto kan maken. Met slechts 950 gram waterstof heeft de Eco-Runner XIII bijvoorbeeld vorig jaar een indrukwekkende 2488 kilometer afgelegd, wat neerkomt op een kostenplaatje van slechts 20 euro.
Toekomst van waterstof
De toekomst van waterstofmobiliteit ziet er rooskleurig uit volgens het team van Eco-Runner. Ze geloven dat waterstof een belangrijke rol zal spelen in zware mobiliteit vanwege de hoge energiedichtheid van de energiedrager. Naast Eco-Runner zijn er nog drie andere teams van de TU Delft die werken aan innovatieve waterstofprojecten, dit zijn een raceauto (Forze Hydrogen Racing), boot ( TU Delft Hydro Motion) en vliegtuig (AeroDelft).
Ook leiden de studenten de nieuwe generatie op met de toepassing van waterstof.Door middel van workshops op middelbare scholen willen ze jongeren bewust maken van de mogelijkheden van waterstoftechnologie, in de hoop een nieuwe generatie ingenieurs te inspireren.
Oproep aan de Waterstofsector
Tot slot doen Julie en Isabel een oproep aan de waterstofsector om open te staan voor nieuwe mogelijkheden en te blijven investeren in deze veelbelovende energiedrager. Ze benadrukken het belang van een goede energiemix en moedigen anderen aan om deel te nemen aan de transitie naar duurzame mobiliteit.
Eind juni gaat de Eco-Runner van start met de Elfstedentocht-missie. Het belooft een spannende mijlpaal te worden waar het team alle vertrouwen in heeft. NLHydrogen wenst Eco-Runner heel veel succes met deze uitdagende challenge!
Wil je meer weten over Eco-Runner? Neem een kijkje op hun website: https://www.ecorunner.nl/