Zes ambitieuze en toonaangevende Europese exploitanten van waterstoftankstations
hebben de H2 Infrastructure Alliance opgericht om de uitrol van waterstofmobiliteit te
versnellen. De alliantie benadrukt het belang van de beschikbaarheid van voertuigmodellen. Het doel is om infrastructuur en voertuigimplementatie vóór 2028 op elkaar af te stemmen en te versnellen.
De Hydrogen Infrastructure Alliance (H2IA)
De alliantie omvat prominente leden uit verschillende Europese lidstaten: Hydri, TEALMobility, Fountain Fuel, H2 MOBILITY, Virya Energy en HYmpulsion. Deze bedrijven
exploiteren gezamenlijk 92 waterstoftankstations (HRS) voor lichte en zware wagenparken, met nog eens 39 grootschalige stations gepland voor 2028 – goed voor de dagelijkse bevoorrading van meer dan 1800 vrachtwagens. De alliantie is gesprekken gestart met toonaangevende voertuigfabrikanten over het versnellen van de waterstofmobiliteit.

Breken van het kip – of ei dilemma
Met een ambitieus maar realistisch tempo is het mogelijk zijn om een samenhangend
netwerk van tankstations te realiseren dat Europa bestrijkt. Dit noemt de alliantie
‘Connecting the Dots’. Door het voortouw te nemen, en de hoge capaciteit tankinfrastructuur verder uit te breiden, kan het kip-of-ei-dilemma worden doorbroken.
De juiste tankinfrastructuur geeft voertuigfabrikanten het vertrouwen om de ontwikkeling en implementatie van voertuigen op te voeren. Grotere aantallen voertuigen en een ruime keuze aan modellen leiden op hun beurt tot een snellere groei van het tanknetwerk – en, belangrijker nog, tot lagere kosten voor eindgebruikers, zowel voor voertuigen als voor waterstof.

Connecting the dots
De uitrol van waterstofvoertuigen en tankstations weerspiegelt hoe de uitbouw van mobiele infrastructuur en netwerken de snelle opkomst van mobiele telefonie begin jaren 2000 aanwakkerde. Zendmasten en een goede signaaldekking leidden tot een sterke toename van het gebruik van mobiele telefonie. Dit leidde vervolgens tot de plaatsing van meer en verbeterde zendmasten en uiteindelijk tot ontwikkelingen, zoals de G5-netwerken. Door het grote aantal zendmasten, mobiele telefoons en een hoge benuttingsgraad daalden de totale kosten van het gebruik van het systeem.
Waterstof is springlevend
Het potentieel voor waterstofvoertuigen groeit.
“Terwijl in Nederland de investeringsbeslissingen voor grootschalige waterstofprojecten vaak worden uitgesteld, zien we de vraag naar waterstof in mobiliteit groeien. Naast zaken als laadvermogen, laadtijden en capaciteit, speelt de congestie op het elektriciteitsnet een belangrijke rol. Veel logistieke partijen lopen nu al aan tegen de grenzen van e-laden
vanwege genoemde netcongestie. Het lijkt niet realistisch dat dit probleem tijdig kan
worden opgelost, waardoor waterstof tanken wordt gekozen als passende oplossing.
Daarnaast zorgt de SWIM-regeling van het ministerie van IenW (Subsidie Waterstof In
Mobiliteit) dat ondernemers een waterstof bestelbus- of truck kunnen kopen tegen de prijs van een elektrisch voertuig. Deze combinatie jaagt de vraag naar waterstofvoertuigen en de uitrol van stations in Nederland aan.”
Waterstof is complementair aan batterij-elektrische
De leden van de H2IA benadrukken dat batterij-elektrische en waterstof complementaire
technieken zijn. Beide technologieën zijn nodig om te voldoen aan uiteenlopende
klantbehoeften – van langeafstandstransport en flexibiliteitseisen tot ‘uitzonderlijk’ transport en intensieve exploitatie.
Netcongestie
Op de korte termijn is waterstof met name belangrijk in regio’s waar de capaciteit van het
elektriciteitsnet de inzet van snellaad-infrastructuur beperkt en waar toename van e-laden bovendien een remmend effect heeft op andere ontwikkelingen, zoals woningbouw en bedrijvigheid, die ook aanspraak maken op het reeds overbelaste elektriciteitsnet.