Power2X en Advario ontwikkelen duurzame brandstofhub in de haven van Rotterdam

In de haven van Rotterdam werken Power2X en Advario samen aan een nieuwe grote hub voor duurzame vliegtuigbrandstof (e-SAF). Dit project speelt een belangrijke rol in de verduurzaming van de luchtvaart, een sector die momenteel veel CO2 uitstoot.

e-SAF, oftewel ‘electronic Sustainable Aviation Fuel’, is
een synthetische brandstof die wordt gemaakt met groene waterstof en biogene
koolstof. Groene waterstof wordt geproduceerd door water te splitsen met behulp
van hernieuwbare energie, zoals wind- en zonne-energie, zonder dat er
schadelijke emissies vrijkomen. Deze waterstof wordt vervolgens gecombineerd
met biogene koolstof om e-SAF te produceren, wat zorgt voor een CO2-reductie
van 90% vergeleken met conventionele vliegtuigbrandstof.

De faciliteit in Rotterdam zal jaarlijks 250.000 ton e-SAF produceren, genoeg om zo’n 7.000 vluchten tussen Amsterdam en New York te voorzien van duurzame brandstof. Dit maakt het de grootste e-SAF productielocatie ter wereld die tot nu toe is aangekondigd.

Voor de efficiënte productie van e-SAF is een goed logistiek systeem essentieel. De benodigde groene methanol, geproduceerd uit groene waterstof en biogene koolstof, wordt geïmporteerd uit gebieden waar hernieuwbare energie overvloedig is, naast lokaal geproduceerde groene waterstof. Deze grondstoffen worden opgeslagen in geavanceerde opslagfaciliteiten die de doorstroom van groene moleculen naar de productiefaciliteit mogelijk maken. Dankzij de strategische ligging in de haven van Rotterdam, dicht bij pijpleidingen en met toegang tot transport over zee en spoor, kunnen de groene brandstoffen snel en efficiënt worden gedistribueerd.

Groene waterstof is een van de belangrijkste oplossingen voor sectoren zoals de luchtvaart, die moeilijk direct te elektrificeren zijn. Met de productie van e-SAF kan de luchtvaartsector een groot deel van haar CO2-uitstoot verminderen, wat cruciaal is om te voldoen aan de Europese klimaatdoelen. De e-SAF hub in Rotterdam zal naar verwachting 40% van de Europese vraag naar duurzame vliegtuigbrandstof kunnen leveren wanneer deze tegen 2030 operationeel is.

Bij NLHydrogen zijn we trots op leden zoals Power2X, die met hun innovatieve gebruik van waterstof een leidende rol spelen in de verduurzaming van de luchtvaart.