Voor efficiënt en veilig tanken van waterstof door schepen is een bunkerprotocol ontwikkeld door waterstofspecialist Ekinetix. Hoe belangrijk is dat?
Je zou zeggen dat veiligheid altijd al de hoogste prioriteit heeft bij het gebruik van waterstof. Dat is ook zo, maar toch is het noodzakelijk om de gebruikte systemen getoetst te hebben met veiligheidsprotocollen. Ekinetix heeft nu een systeem ontwikkeld voor het bunkeren van schepen met waterstof dat voldoet aan Quantitative Risk Assessment en de Hazard and Operability study.
Het gaat hier om systeem waarmee met een druk van 350 bar grote hoeveelheden waterstof zijn te bunkeren van bijvoorbeeld een tankwagen op de wal naar de waterstofopslag aan boord van een schip. Het systeem is in gebruik genomen nadat de benodigde vergunningen waren verleend.
Ekinetix heeft het systeem ontwikkeld in opdracht van CMB.TECH voor een serviceschip op waterstof van dit bedrijf. Dit vaartuig, genaamd Hydrocat, pendelt tussen de wal en offshore windparken op zee. Het vervoert servicemedewerkers en materiaal.